انتقاد از تصمیم گیری روزانه برای مقابله با بحران کرونا در اصفهان

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: ما در نامه ای به وزیر بهداشت اخطار دادیم که رشد بیماری کرونا در اصفهان صعودی است اما برنامه ریزی های لازم اتخاذ نشد و برنامه ریزی کنونی نیز روزانه است.

حیدرعلی عابدی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وزیر بهداشت در ۱۴ بهمن ماه در گفتگویی اعلام کرد که آماده همکاری با چین در خصوص ویروس کرونا هستیم و رئیس سازمان غذا و دارو هم گفته بود که مواد اولیه دارویی برای یکسال در انبارها ذخیره شده است که همین باعث شد ما به وزارت بهداشت و درمان اعتماد کنیم.

وی افزود: تعدادی از پزشکان و پرستاران به علت کمبود وسایل حفاظتی به کووید ۱۹ مبتلا شدند؛ این در حالی است که با شیوع ویروس کرونا کووید ۱۹ در چین با پیش بینی و محاسبه ساده ای می شد نیاز وسایل حفاظتی کادر درمانی و مردم را پیش بینی و تامین کرد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی رئیس سازمان غذا و دارو چنین خبری را اعلام می کند لابد با خودش محاسبه کرده که با شیوع کووید ۱۹، در بازه زمانی سه ماهه اگر سی میلیون ایرانی بخواهند روزانه ماسک استفاده کنند چه مقدار ماسک نیاز است و یا صدهزار کادردرمانی در خط مقدم روزی سه بار لباس تعویض کنند چه مقدار به گان نیازمندیم.

ضعف سیستم توزیع امکانات در وزارت بهداشت

این نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی عنوان می کند: ما همیشه فکر می کردیم وزارت بهداشت از یک سیستم توزیع مطلوب بهره مند است اما شیوع کرونا کووید ۱۹ در ایران نشان داد چنین نیست. درصورتی که می توانستند با حمایت از بخش تولیدی و با نظارت بر توزیع و به قول خودشان با پرونده سلامت الکترونیک براساس کارت ملی ماسک و مواد ضدعفونی کننده بین شهروندان توزیع کنند.

وی اضافه کرد: با شیوع کرونا کووید ۱۹ در چین و با پیش بینی گسترش آن در ایران وزارت بهداشت می توانست با استفاده از متخصصان عفونی آموزش های لازم را به پزشکان بدهد و با نصب تابلوهای آموزشی در بیمارستانها کادر درمانی را آگاه می کرد که با ورود کرونا کووید ۱۹ به ایران تعدادی در اثر تشخیص اشتباه قربانی نشوند و شیوع این بیماری کنترل می شد.

عابدی با اشاره به اینکه کرونا کووید ۱۹ بیماری نوپدیدی است و نبود کیت آزمایشگاهی توجیهی برای عدم تشخیص به موقع این بیماری نیست، بیان داشت: اگر کادر درمانی آموزش لازم را دیده بودند می توانستند با علایم بالینی و مشاهده ضایعات در ریه بیماران از طریق سی تی اسکن حضور این بیماری در ایران را زودتر تشخیص دهند.

انتقاد از انتخاب بیمارستان های عیسی بن مریم و خورشید به عنوان بیمارستانهای معین

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با انتقاد از انتخاب بیمارستان های عیسی بن مریم و خورشید به عنوان بیمارستانهای معین کرونا کووید ۱۹ گفت: در استان اصفهان بیمارستان مجهزی مانند الزهرا وجود دارد که آمادگی لازم برای پذیرش مبتلایان به کرونا کووید ۱۹ را داشت اما بیمارستان کوچکی در مرکز شهر اصفهان که از مدار درمانی خارج شده به عنوان بیمارستان معین انتخاب می شود.

وی افزود: از آن طرف بیمارستان خورشید را انتخاب می کنند و زمانی که این بیمارستانها کفاف مبتلایان را نمی دهد سراغ بیمارستانهای تامین اجتماعی می روند و درخواست کمک می کنند. در صورتی که اگر از ابتدا بیمارستان الزهرا به عنوان بیمارستان معین انتخاب شده بود و با تعطیلی دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده های علوم پزشکی که در مجاورت بیمارستان الزهرا است می توانست به عنوان نقاهتگاه بیماران در نظر گرفته شود.

رشد صعودی مبتلایان به کرونا در اصفهان/ اخطاری که وزارت بهداشت نادیده گرفت

عابدی با اشاره به اخطاری که ده روز پیش به وزیر بهداشت و درمان داده بود، گفت: در این نامه به وزیر اخطار دادم که با رشد صعودی مبتلایان به کووید ۱۹ در اصفهان مواجه خواهیم شد و لازم است سیستم پرستار سلامت جامعه و مراقبت در منزل تقویت شود تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود اما متاسفانه برنامه ریزی های لازم اتخاذ نشد و استان اصفهان در برخورد با بیماری کووید ۱۹ تصمیم های روزانه می گیرد.

پنهان کاری در برخورد با کرونا کووید ۱۹ موثر نیست

وی با تاکید بر اینکه پنهان کاری در برخورد با کرونا کووید ۱۹ موثر نیست، درباره اعلام آمار مبتلایان به کرونا کووید ۱۹ در اصفهان گفت: این موضوعی است که باید به صورت چندجانبه به آن نگریست. عده ای مبنا جانباختگان را بر اساس علایم کلینیکی اعلام می کنند اما آمار وزارت بهداشت و درمان براساس اعلام مثبت بودن کرونا کووید ۱۹ در آزمایشگاه است که در بسیاری از موارد جواب در آزمایشگاه منفی است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که ملاک برای اعلام قربانیان کرونا کووید ۱۹ باید براساس علایم بالینی باشد اما اینکه چه تعداد از افراد جامعه به این بیماری مبتلا شده اند اطلاعی در دست نیست چون بسیاری از افراد همچنان ناقل هستند.