افزایش قیمت موبایل حبابی است/ احتمال بالا رفتن قیمت گوشی در بازار

ایسنا/اصفهان رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان با اشاره به تاثیر ۲۰ درصدی افزایش نرخ ارز بر قیمت گوشی موبایل، گفت: اگرچه قیمت گوشی تلفن همراه در بازار به صورت حبابی در حال افزایش است، اما تا زمانی که واردات آن سرعت نگیرد و عرضه و تقاضا همخوانی نداشته باشد، احتمال بالا رفتن […]

ایسنا/اصفهان رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان با اشاره به تاثیر ۲۰ درصدی افزایش نرخ ارز بر قیمت گوشی موبایل، گفت: اگرچه قیمت گوشی تلفن همراه در بازار به صورت حبابی در حال افزایش است، اما تا زمانی که واردات آن سرعت نگیرد و عرضه و تقاضا همخوانی نداشته باشد، احتمال بالا رفتن قیمت موبایل وجود دارد.

حسن میرشمشیری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص دلایل افزایش قیمت در اصفهان، گفت: بخشی جزئی از دلیل افزایش قیمت موبایل به نوسانات نرخ ارز برمی گردد، اما بیشتر این افزایش به مباحث واردات برمی گردد.

وی توضیح داد: به دلیل شیوع کرونا و قرنطینه کشورهای چین و امارات که بیشترین حجم واردات گوشی به ایران را دارند و همچنین کشور عراق، طی دو ماه در واردات گوشی به ایران، وقفه ایجاد شد که این موجب نوسان در بازار موبایل شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان با اعتقاد بر اینکه قیمت کنونی موبایل در بازار حباب دارد، تصریح کرد: در این شرایط به مردم نه پیشنهاد خرید و نه پیشنهاد نخریدن می کنیم، اما احتمال افزایش قیمت موبایل وجود دارد با این وجود معتقدم این قیمت حبابی است.

وی با بیان اینکه واردات گوشی زمان بر و نیازمند تشریفات است، تاکید کرد: تا زمانی که سرعت واردات گوشی افزایش نیابد و منابع مالی مورد نیاز واردکنندگان تامین نشود قیمت گوشی کاهش نخواهد یافت.

میرشمشیری درباره واردات تب لت و لب تاپ، اظهار کرد: واردات گوشی به هر طریق از جمله مسافری، قانونی و … با دیگر کالاها متفاوت است، چراکه سریال نامبر آنها باید داخل شبکه تعریف و ریجستری شود، البته تب لت های سیم کارت دار نیز شامل این موضوع می شود، اما تب لت های بدون سیم کارت و لب تاپ های وارداتی نیاز به ثبت در سامانه ندارد.

وی با بیان اینکه نرخ ارز تنها حدود ۲۰ درصد بر افزایش قیمت موبایل تاثیر دارد، اظهار کرد: در پی شیوع کرونا و تعطیلی بازارها بیشترین دلیل افزایش قیمت به بحث واردات برمی گردد، چرا که صد درصد گوشی موجود در بازار وارداتی است.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید موبایل با شیوع کرونا و با گلایه از آموزش و پرورش، گفت: متاسفانه نرم افزار شاد بر روی گوشی های اندروید و اپل با ورژن پایین کار نمی کند و بسیاری از خانواده ها در این مدت ناچار به تهیه گوشی موبایل شدند که این هزینه بالایی را به آنها تحمیل کرده است و در نهایت موجب افزایش تقاضا گوشی در شرایط محدودیت واردات و افزایش قیمت آن شده است.

وی تاکید کرد: پیش از این جریان، تعدادی گوشی در بازار بود که به دلیل افزایش تقاضا خریداری شد و تا زمانی که دوباره گوشی به بازار تزریق شود، عرضه و تقاضا یکسان نخواهد شد.

میرشمشیری همچنین با اشاره به افزایش خرابی گوشی در اصفهان و مراجعات برای تعمیرات، گفت: متاسفانه در پی شیوع کرونا افراد از موادی استفاده می کنند که داخل آن یا آب و یا موادی غیر از الکل بوده و با اسپری آن به روی گوشی موجب ورود مایعات به داخل آن و خرابی موبایل می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد تقاضا برای تعمیرات گوشی در اصفهان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن ثابت و همراه اصفهان با اشاره به برندهای پرتقاضا موبایل در اصفهان، گفت: بیشترین تقاضا برای گوشی های سامسونگ، شیامی، آنر (هووایی) و نوکیا است، اما مردم اصفهان بیشتر تقاضا خرید گوشی شیامی و سامسونگ دارند.