افزایش آمار شیوع بیماری هاری در استان اصفهان

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: تعداد نمونه‌گیری از انسان و حیوان مشکوک به بیماری هاری در استان اصفهان در سال جاری افزایش یافته است. علیرضا ادیبان با بیان اینکه حیوان گزیدگی انسانی و نمونه‌گیری از افراد مشکوک به بیماری هاری در استان در سال جاری رشد زیادی داشته است، این شرایط را […]

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: تعداد نمونه‌گیری از انسان و حیوان مشکوک به بیماری هاری در استان اصفهان در سال جاری افزایش یافته است. علیرضا ادیبان با بیان اینکه حیوان گزیدگی انسانی و نمونه‌گیری از افراد مشکوک به بیماری هاری در استان در سال جاری رشد زیادی داشته است، این شرایط را یک معضل دانست و اظهار داشت: سازمان دامپزشکی امسال همچنین ۱۴ نمونه گیری از حیوانات داشته که مشکوک به هاری بودند و این ویروس در بین حیوانات نیز نسبت به پارسال خیلی بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه فوتی بین مبتلایان به هاری نداشتیم، افزود: با توجه به اقدامات درمانی که انجام می‌شود، افرادی که مورد گزش قرار می‌گیرد یا واکسن می‌زنند یا سرم درمانی می‌شوند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: افراد بلافاصله پس از گزش توسط حیواناتی مانند سگ، گربه، روباه و شغال باید برای کنترل بیماری به مراکز درمانی مراجعه کنند زیرا اگر انسان درگیر هاری شود منجر به مرگ وی می‌شود.‌

ادیبان با بیان اینکه هر حیوانی که به انسان، گله دام یا حیات وحش حمله کند و آنها را گاز بگیرد، دامپزشکی نمونه گیری می‌کند، خاطرنشان کرد: اداره محیط زیست نیز باید در چرخه ویروس هاری دخالت کند زیرا اگر سگ یا گرگی درگیر هاری می‌شود ممکن است حیات وحش یا انسان را گاز بگیرد و این ویروس در حیات وحش می‌چرخد.

وی ابزار داشت: موارد حیوان گزیدگی به ویژه در مناطقی مانند سمیرم، فریدونشهر یا فریدن بیش از حد شده و این نواحی در اصطلاح مناطق هارخیز استان شده است زیرا این شهرستان‌ها دارای مراتع دامپروری استان است و این امر باعث چرخش و بقای ویروس می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: از این رو سه اداره محیط‌زیست، مرکز بهداشت و دامپزشکی باید بحث بهداشتی، نظارت و کنترل این بیماری را دنبال کنند و شهرداری‌ها و در رأس آنها وزارت کشور و ستاد استانی باید برای ساماندهی سگ‌های ولگرد بیش از پیش ورود کند.