اصفهان و شیراز ارکان فرهنگ و تاریخ ایران

به مناسبت روز۱۵ اردیبهشت و با توجه به نزدیکی‌های فرهنگی و عقبه تاریخی اصفهان و شیراز دکتر قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان در پیامی روز شیراز را به شهردار این شهر تبریک گفت. دکتر نوروزی این تبریک را در قالب نامه‌ای منتشر کرد. «روز شیراز دوست داشتنی، شهر شعر و شور را صمیمانه تبریک می […]

به مناسبت روز۱۵ اردیبهشت و با توجه به نزدیکی‌های فرهنگی و عقبه تاریخی اصفهان و شیراز دکتر قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان در پیامی روز شیراز را به شهردار این شهر تبریک گفت. دکتر نوروزی این تبریک را در قالب نامه‌ای منتشر کرد. «روز شیراز دوست داشتنی، شهر شعر و شور را صمیمانه تبریک می گویم. اگرچه این روزها، اردیبهشت زیبای شیراز هم مانند حال و هوای اردیبهشتی اصفهان، خالی از حضور هرساله گردشگران و مسافران است اما روز شیراز و هفته فرهنگی اصفهان، هر دو در اردیبهشت ماه، بهانه‌ای است تا دوستداران این شهرهای تاریخی، میراثی و گردشگری بار دیگر پاسدار هویت‌های فرهنگی شهرهای ایران عزیز باشند و به این بهانه، از مشاهیر و داشته‌های این شهرها، حال و هوای امروز و برنامه‌های فردایشان، بیشتر بدانند، بگویند و بشنوند؛ نیک می دانیم که اشتراکات فراوان و متعدد دو شهر اصفهان و شیراز از جمله وجود مکاتب هنری، معماری و خوشنویسی، پایتختی دو شهر در دورانهای متعدد، عضویت این دو شهر در مجمع جهانی ICCN (شبکه همکاری بین شهری میراث فرهنگی ناملموس) از مشترکات اصفهان و شیراز است. همین اشتراکات هویتی و فرهنگی است که حضور مشترک این دو شهر در مثلث گردشگری ایران در کنار شهر تاریخی یزد را سرمنشأ اتفاقات و رخدادهای گردشگری بر مبنای هم افزایی و تعامل شهرها قرار داده است.

بی صبرانه منتظر روزهایی هستیم که کرونا سایه از صنعت گردشگری بردارد و دوباره روزهای پربار از حضور گردشگران داخلی و خارجی را در شهرهای اصفهان و شیراز شاهد باشیم. برای شهروندان دوست داشتنی شیراز و استان فارس، در این ایام آرزوی سلامتی داشته و به قول حافظ شیرازی «خوشا شیراز و وضع بی مثالش؛ خداوندا نگه دار از زوالش» را برای این دیار و مردمش، آرزومندیم».

  • چرا ۱۵ اردیبهشت روز شیراز است

سالهاست میانس ترین روز از نخستین فصل سال روز شیراز نام گرفته است. ماجرا از این قرار است که پس از تصویب شورای شهر شیراز و تأیید مجلس شورای اسلامی، ۱۵ اردیبهشت به نام روز شیراز نامگذاری گردید. به همین مناسبت، هر ساله برنامه‌های ویژه‌ای از طرف شهرداری شیراز در این روز برگزار می‌گردد. دلیل نامگذاری زیبایی بی نظیر شیراز در ماه اردیبهشت است.

  • شیراز در قلب تاریخ ایران

 بد نیست بدانید اولین اشاره به نام شیراز، بر روی لوح‌های گلی ایلامی به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد، بازمی‌گردد که در ژوئن ۱۹۷۰ در هنگام کندن زمین برای ساخت کوره آجرپزی، در گوشه جنوب غربی شهر یافت شده است. لوح‌های نوشته شده در ایلام قدیم به شهری به نام تیرازیس اشاره دارد. با توجه به فونتیک چنین برداشت می‌شود: تیراسیس یا سیراسیس، این اسم از نام سیراجیس در فارسی قدیم، گرفته شده است که بر اثر تغییر منظم صداها در زبان فارسی مدرن به شیراز تغییر نام داده است.