اصفهان، میزبان شماری از سفیران کشورها در کنگره دیپلماسی ملل

این نوع دیپلماسی بشدت تاثیرگذار است و در دنیا کاربرد زیادی دارد بطوریکه حتی علیه کشورمان نیز از آن استفاده شده است و برخی افراد و کشورها، اهداف و منافع خود را با همین روش پیش بُرده‌اند

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایران گفت: شهر اصفهان روزهای هجدهم و نوزدهم تیر جاری میزبان شماری از سفیران و نماینده‌های دیپلماتیک کشورهای خارجی در نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل است.

سیدمحمدعلی سیدحنایی، افزود: نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده با هدف آشنایی با فرهنگ غنی ایرانی، ترویج فرهنگ صلح و همزیستی بین ملت‌ها، فراهم کردن بستر مناسب در راستای دیپلماسی علمی و فرهنگی، بهره‌گیری از اندوخته‌های علمی و فرهنگی بین ملت‌ها و ترویج ارزش‌های انسان دوستانه در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های این رویداد در ۲ بخش کلی علمی و فرهنگی اظهار داشت: ۲ نشست تخصصی با موضوع دیپلماسی عمومی و علمی در این کنگره برگزار خواهد شد.

سیدحنایی اضافه کرد: سفیران و نماینده‌های دیپلماتیک تعدادی از کشورها از قاره‌های مختلف، استادان برجسته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، رییسان پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌های فعال در حوزه روابط بین‌الملل، دانشجویان و دبیران انجمن‌های علمی علوم سیاسی و روابط بین‌الملل کشور، جزو شرکت کنندگان در این نشست هستند.

رییس شورای سیاستگذاری نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل تاکید کرد: در این رویداد با دعوت از سفیران و نماینده‌های دیپلماتیک کشورهای دیگر و دانشجویان غیرایرانی مشغول به تحصیل در کشورمان بدنبال فراهم کردن بستر مناسب برای تحکیم مناسبات بین فرهنگی و تقویت فرهنگ صلح و دوستی میان ملت‌ها هستیم.

وی، برقراری ارتباط موثرتر با جامعه جهانی و بازنمایی و نشان دادن چهره درست از شرایط سیاسی و اجتماعی کشورمان را از دیگر رویکردهای اصلی این کنگره دانست.

سیدحنایی با بیان‌اینکه دیپلماسی بین کشورها در سه نوع خط یک، خط یک و نیم و خط ۲ دنبال می‌شود، توضیح داد: در خط یک که مشهورترین نوع دیپلماسی است، روابط بین‌الملل در سطح رسمی و میان سران حکومت‌ها دنبال می‌شود و در خط یک و نیم، افراد غیررسمی مانند تشکل‌های مردم نهاد و محافل رسانه‌ای و سیاسی با مقام‌های دولتی در ارتباط هستند.

وی افزود: در روابط خط ۲ که تاکنون در کشورمان کمتر به آن پرداخته شده است، مقام‌های دولتی هیچ نقشی ندارند بلکه رسانه‌ها، دانشگاهیان و چهره‌های برجسته علمی و اجتماعی، مواضع خود را بصورت مستقل و علمی در دنیا ارائه و تبیین می‌کنند.

سیدحنایی با بیان‌اینکه این نوع دیپلماسی درواقع به روابط بین ملت‌ها می‌پردازد، تاکید کرد: این نوع دیپلماسی بشدت تاثیرگذار است و در دنیا کاربرد زیادی دارد بطوریکه حتی علیه کشورمان نیز از آن استفاده شده است و برخی افراد و کشورها، اهداف و منافع خود را با همین روش پیش بُرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به این که به دیپلماسی خط ۲ کمتر در کشورمان پرداخته شده است، مقرر شد تا کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل بمنظور ایجاد گفتمان نو در فضای علوم سیاسی و روابط بین‌الملل ایران و تقویت این نوع دیپلماسی برگزار شود.

به گزارش ایرنا، نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل با همکاری اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه و دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایران از تشکُل‌های دانشگاهی کشور است که در سال ۱۳۹۴ تأسیس شد و ۴۰ انجمن علمی عضو آن هستند.