از تلفظ FATF ، تا تصویب آن!

از تلفظ FATF ، تا تصویب آن! فرزانه مستاجران: اینکه کشورهایی چون اتیوپی، پاکستان، سومالی، یمن و چند کشور فقیر وجهان سومی دیگر جزو کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم نیستند، دلیلی بر این نیست که این کشورها تامین کننده مالی تروریسم در سطح جهان هستند زیرا سالانه مقادیر زیادی پول به گروه […]

از تلفظ FATF ، تا تصویب آن!

فرزانه مستاجران:
اینکه کشورهایی چون اتیوپی، پاکستان، سومالی، یمن و چند کشور فقیر وجهان سومی دیگر جزو کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم نیستند، دلیلی بر این نیست که این کشورها تامین کننده مالی تروریسم در سطح جهان هستند زیرا سالانه مقادیر زیادی پول به گروه های تروریستی در سطح جهان تزریق می شود که تزریق این پول ، فقط از عهده کشورهای ثروتمندی چون آمریکا و یا کشور عربستان صعودی بر می آید . کشوری چون پاکستان و یمن که اتفاقا همواره مورد هجوم تروریست قرار دارند توان پرداخت چنین پول هایی را به گروه های تروریستی ندارند. پس حال که نمایندگان مجلس ایران قبول کرده اند جزیی از این کنوانسیون باشند و تمام شروط آن را بدون چون و چرا قبول کرده اند، نباید انتظار داشت تمام مشکلات اقتصادی کشور به یکباره حل شود زیرا کشورهایی که عضو این کنوانسیون هستند و اتفاقا برخی از آنها جزو کشورهای مرفه نیز هستند، به خاطر اجرای این توافق و شروط آن نبوده که به چنین رفاهی دست یافته اند. اما اینکه برخی از مردم ایران خوشحال هستند از قبول FATF و CFT و برخی از این جریان ناراحت هستند دلایل خاص خودش را دارد که در بعضی موارد با هیچ منطق اقتصادی قابل درک نیست .
اما متاسفانه مردم این روزها حتی تلفظ FATF را بدرستی نمی دانند ولی راجع به آن چنان اظهار نظر می کنند که گویی سال هاست در باره آن مطالعه داشته اند!
صحبت راجع به مسائل اقتصادی در کشور این روزها در هر مجلس و بزمی بر پاست اما مردم نمی دانند بازیچه دست فضاهای مجازی شده اند ، که در اکثر مواقع خوراک مغزی بی فایده و نادرست به مردم می خورانند.
روزگاری بود می گفتند مردم لبنان در هر خانه چندین حزب دارند و شده بود حتی دعوای خانوادگی لبنانی ها بر سر احزاب مختلف به خونریزی و قتل کشانده شود و این همان هدفی بود که دشمن برای از هم پاشی لبنان آن را دنبال کرد و در مقطعی از زمان هم به آن هدف رسید.
حال انگار تاریخ در حال تکرار است اما این بار برای ایران!
ما را چه شده است که باید در یک خانواده شاهد جدال دو برادر باشیم بر سر قبولی FATFو یا قبول نکردن آن؟ ما را چه شده است که نمایندگان کشورمان تحت کنترل دنیای مجازی قرار گرفته اند و آرا آنها با فضای مجازی همخوانی دارد؟ مگر مردم این نمایندگان را انتخاب نکردند که خیالشان دیگر راحت باشد ، افرادی هستند از حقوق آنها دفاع کنند؟ چه شده که دیگر مردم به نمایندگان انتخابی خودشان هم اعتماد ندارند و به صورت گروهی و حتی انفرادی سعی بر به کرسی نشاندن نظر خود در جامعه دارند؟ این نمایندگان چه رفتاری از خود نشان دادند که بی اعتمادی مردم را به همراه داشته است؟ وقتی چند نماینده به مجلس می روند و مدام در حال چرت زدن در مجلس هستند و یا دیدن کلیپ هایی که شرممان می شود از موضوع آن در یک روزنامه عمومی نام ببریم ، بی اعتمای مردم نیز بر جامعه حاکم می شود.وقتی نمایندگانی باهزاران وعده دروغین توانستند به مجلس راه یابند اما با بد قولی ها و بد رفتاری های خود نتوانستند به دل مردم راه یابند وضعیت جامعه به گونه ای می شود که چند سلبریتی بی سواد برای فکر مردم تغذیه می فرستند و جالب این جاست برخی از نمایندگان مجلس نیز تحت تاثیر همین افکار در مجلس آرا خود را به صندوق می اندازند.
خوب یا بد بودن قبول FATF و CFT مبحثی است که باید اقتصاد دانان و سیاسیون کشور راجع به آن نظر دهند، اما ای کاش نمایندگانمان می توانستند با تصویب کردن یا نکردن این لایحه و دیگر لوایح و سود و زیان آن برای عموم جامعه، جایی در دل مردم باز می کردند تا این مردم مجبور نباشند هر روز راجع به مسائلی که در تخصصشان نیست با همدیگر به جدل بپردازند. این حق مردم شریف ایران نیست.