از ابتدا باید مالیات بدهیم؟

فرزانه مستاجران یکی از مشکلاتی که در ابتدایی ترین روزهای شرع کار میتواند  افراد به خصوص کارآفرینان و موسسین شرکت های نوپا را دچار چالش کند ، عدم اطلاعات در مورد میزان مالیات ستانی از کسب وکار نو پا است. در این زمینه دو نظر اشتباه وجود دارد عده ای بر این باور هستند که […]

فرزانه مستاجران

یکی از مشکلاتی که در ابتدایی ترین روزهای شرع کار میتواند  افراد به خصوص کارآفرینان و موسسین شرکت های نوپا را دچار چالش کند ، عدم اطلاعات در مورد میزان مالیات ستانی از کسب وکار نو پا است. در این زمینه دو نظر اشتباه وجود دارد عده ای بر این باور هستند که مالیات را چه کسی داده و چه کسی گرفته؟! و عده ای دیگر از ترس مالیات بالا حتی حاضر به شروع و راه اندازی کسب و کار خود نیستند! اما در واقع هر دو گروه در اشتباه هستند و قوانین مالیاتی ، حداقل برای کسانی که قصد پارتی بازی ندارند مشخص و قابل اجرا است.

شرکت‌های تازه تاسیس از همان ابتدای فعالیت‌شان همانند دیگر شرکت‌های تجاری با مسایل بیمه‌ای و مالیاتی سروکار دارند. امور مالیاتی از جمله مهمترین اقدامات یک شرکت تازه تاسیس بوده و ضروری است که کارفرمایان در آغاز شروع به کار شرکت‌های تازه تاسیس از قوانین و مقررات تعریف شده در این زمینه مطلع شوند. عدم توجه به مسایل مالیاتی در همان ابتدای کار می‌تواند فعالیت شرکت‌های تازه تاسیس را تحت تاثیر قرار دهد و حتی در برخی موارد، هزینه‌هایی را به آنها تحمیل کند.

سال‌هاست از مالیات به عنوان یک منبع درآمد پایدار برای جایگزینی نفت و رهایی بودجه کشور از آن یاد می‌شود. در بسیاری از کشورهای دنیا این الگو برای اداره کشور به کار گرفته می‌شود اما این اتفاق همچنان در کشور ما رخ نداده است. بسیاری از کارشناسان فرار‌های مالیاتی و معافیت‌های گسترده مالیاتی را به عنوان دو دلیل عمده برای عدم تحقق درآمدهای مالیاتی مورد نیاز برای افزایش سهم آن در بودجه مطرح می‌کنند. البته در کنار این مسئله باید به ضرورت کنترل هزینه‌های دولت توجه داشت چرا که اگر هزینه‌ها کنترل نشود افزایش درآمدها برای جبران هزینه‌های اضافه کافی نخواهد بود.

یکی از مهمترین مالیات‌هایی که شرکت‌های تازه تاسیس باید آن را پرداخت کنند، مالیات بر عملکرد بوده که بستگی به میزان درآمد شرکت دارد، شرکت‌های تازه تاسیس از همان اولین سال فعالیت خود موظف به پرداخت مالیات عملکرد می‌شوند. بر اساس ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم «جمع درآمد شرکت‌ها و درآمد ناشی از فعالیت‌های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می‌شود، پس از وضع زیان‌های حاصل از منابع غیرمعاف و کسر معافیت‌های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه‌ای می‌باشد، مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد (۲۵%) خواهند بود. شرکت‌های تازه تاسیس بر اساس همین ماده قانونی، حتی اگر در سال اول هیچ فعالیت و ثبت قراردادی نداشته باشند بازهم موظف به اظهارنامه مالیاتی هستند. شرکت‌های تازه تاسیس علاوه بر ارسال اظهارنامه مالیات بر عملکرد، باید گزارش اظهارنامه فصلی مالیات بر ارزش افزوده را نیز به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. بر اساس قوانین مالیات بر ارزش افزوده، شرکت‌های تازه تاسیس نیز موظف هستند که به صورت فصلی (یعنی چهار اظهارنامه مالیاتی مربوط به معاملات هر فصل آن شرکت در یک سال) به سازمان مالیات تسلیم کنند.

با توجه به موارد مذکور باید بدانیم که هر شرکتی با هر سطح از فعالیت باید مالیات خود را سالانه به اداره مربوطه تسلیم کند و با الکترونیکی شدن سیستم های مالیاتی کمتر کسی بدون پارتی بازی میتواند از این جریان شانه خالی کند پس از آنجایی که بعد از ثبت شرکت درگیر پرداخت مالیات و موارد دیگری می‌شوید که عدم اطلاع از آن‌ها می‌تواند موجب جریمه شما بشود، اگر کسب و کار شما هنوز وضعیت مشخص و پایداری ندارد توصیه می‌شود در ثبت شرکت عجله نکنید اما اگر از همه چیز اطمینان دارید و ثبت شرکت کرده‌اید بهتر است به موارد اشاره شده دقت زیادی داشته باشید تا مشمول پرداخت جریمه مالیاتی نشوید.