احداث مرکز نگهداری از بیماران روانی زیر ۱۸ سال در مرحله صدور مجوز

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به موافقت با احداث مراکز نگهداری از بیماران روانی مزمن در سنین ۱۲ تا ۱۸ سال در استان در سال گذشته، گفت: هم اکنون ۲ مرکز نگهداری ویژه دختران و پسران در مراحل صدور مجوز است، اما آماده پذیرش نیستند.

مرضیه فرشاد در نشستی با خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت چهلمین سال تاسیس بهزیستی که صبح امروز (شنبه-۲۱ تیر ماه) برگزار شد، اظهار کرد: درصد زیادی از خدماتی که بهزیستی به مردم ارائه می کند با حمایت خیران است، به طوری که دو سوم خدمات در بخش غیردولتی و توسط مردم انجام می شود و  اگر خیران کمک نکنند خدمات بهزیستی به یک سوم تقلیل می یابد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۵۰ خیریه در استان مشغول فعالیت هستند و خدمات بسیار ارزشمندی ارائه می کنند، افزود: در هر جایی افت و خیزهایی اتفاق می افتد و در حال حاضر نیز کمبودهایی وجود دارد اما ما معتقد به الطاف خدا هستیم و معمولا هر روز یک پاداشی می گیریم و فردا با امید به سر کار می آییم. سازمان بهزیستی باوجود این همه وظیفه در حوزه حمایتی و خدماتی، کماکان رو به جلو حرکت می کند و تاب آور است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در پاسخ به سوال ایسنا، پیرامون هم پوشانی اداره کل بهزیستی و سایر بخش ها در ارائه خدمات، گفت: اشکال جدی در استراتژی تقسیم کار در کشور وجود دارد، اگرچه فضای خوب خدمت رسانی وجود دارد اما گاهی نگران کننده است.

وی با بیان اینکه به طور کلی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) دو دستگاه حمایتی هستند که معمولا با هم در ارتباط اند، افزود: گاهی مددجوی معلول تحت پوشش کمیته امداد برای توانبخشی از ما خدمات می گیرد که در این موارد استعلام می کنیم و حتی برای برخی ضروریات، آگاهانه و با توافق تعامل می کنیم، ولی در خدمات تخصصی مثل صدور پروانه برای مراکز مشاوره، مهدهای کودک و درمان اعتیاد کمی مشکل داریم که اگر اینها حل شود هم پوشانی در سایر بخش ها نداریم.

فرشاد در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درمورد مرکز نگهداری از افراد زیر ۱۸ سال دارای اختلال روانی، توضیح داد: در کتاب های روان شناسی در مورد افراد زیر ۱۸ سال کودکان با اختلال روانی اصرار شده که کودک مارک دار نشود و تشخیص قطعی اختلال روانی برای بعد از ۱۸ سالگی گذاشته شود، به همین خاطر تا پیش از این هیچ اقدامی برای راه اندازی مراکز نگهداری افراد زیر ۱۸ سال دارای اختلال روانی در استان نشده بود و فقط بخش روانپزشکی اطفال در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وجود داشت.

وی با بیان اینکه از سال ۹۶ برای مراکز نگهداری افراد زیر ۱۸ سال دارای اختلال روانی در استان اعلام نیاز کردیم، گفت: از سال گذشته با این موضوع موافقت شد تا مراکز نگهداری بیماران روانی مزمن ۱۲ تا ۱۸ در استان دایر شود، اگرچه با شیوع ویروس کرونا در این زمینه تاخیر اتفاق افتاد، اما با پیگیری هایی که اخیرا دوباره انجام شده در آینده نزدیک ۲ مرکز ویژه دختران و پسران راه اندازی می شود ولی هنوز در مراحل صدور مجوز هستند و آماده پذیرش نیستند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در ادامه با اشاره به بازدید ۳۰ تیم آموزش دیده از ادارات در زمینه مناسب سازی فضا برای معلولان، گفت: در مجموع بین سال های ۹۶ تا ۹۷، تردد معلولان در ادارات ۲۰ درصد بهبود پیدا کرده ولی در شهرستان ها همچنان مشکل وجود دارد و بیشترین مشکل هم آسانسور است.

وی ادامه داد: برای مناسب سازی معابر شهر اصفهان نیز با شهرداری اصفهان مذاکرات خوبی انجام شده و بیش از ۶۰ درصد معابر شهر اصفهان مناسب سازی شده و اصلاح معابر عمومی تقریبا رشد خوبی دارد.

فرشاد با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی ۴۰ سال کاری پشت سر گذاشته و امیدوارم به بلوغ کاری رسیده باشد، تصریح کرد: بلوغ در شرایطی اتفاق می افتد که منابع با مطالبات مشخص وجود داشته باشد اما در بهزیستی هیچ کدام مشخص نیست.

وی همچنین به افتتاح پروژه مسکن مددجویان بهزیستی به صورت آنلاین در کشور همزمان با هفته بهزیستی اشاره و خاطرنشان کرد: تنها برنامه افتتاح اداره کل بهزیستی استان اصفهان که به صورت حضوری انجام می شود افتتاح پروژه های مسکن در شهرستان دهاقان است و بقیه برنامه ها به صورت آنلاین انجام می شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان از افتتاح ۲ هزار و ۳۲۳ عنوان پروزه در هفته بهزیستی در استان خبر داد و گفت: ۱۳ مرکز مشاوره، ۲ مهدکودک، پروژه اشتغال برای ۲ هزار و ۲۴۵ مددجوی بهزیستی، مسکن برای ۵۵ خانواده بهزیستی، ۳ مرکز اقامتی میان مدت، ۲ کلینیک مددکاری و دو خیریه در این هفته راه اندازی می شود.

وی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۸۲ میلیارد تومان اعتبارات دولتی و ۲ هزار و ۹۱۹ میلیارد ریال اعتبارات بخش غیردولتی و خیریه ها برای افتتاح پروژه های اداره کل بهزیستی استان اصفهان است.