آیا بیماران کرونایی در بیمارستان های اصفهان الویت بندی می شوند؟

آیا بیماران کرونایی در بیمارستان های اصفهان الویت بندی می شوند؟
قائم مقام سازمان نظام پزشکی اصفهان:
۵۰۰ تخت ICU در اصفهان داریم، هیچ ترتیب بندی سنی و قومی برای بستری نداریم

اولویت بندی بیماران برای پذیرش در بیمارستان

دریاوفایی

حدود یکی دوهفته ای می شود که شایعه عدم پذیرش سالمندان مبتلا به کرونا در برخی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از این محفل مجازی به آن دورهمی های غیرمجازی در حال چرخیدن است.

یکی از بستگان بیمار کرونایی که سالمندی حدودا ۷۰ ساله است در همین رابطه می گفت: پدربزرگم با علائم کرونا و تشخیص آن در بیمارستان… وابسته به علوم پزشکی بستری شد. اما وقتی برای بستری در آی سی یو به این بخش مراجعه کردیم به ما گفتند “کمبود تخت است و جا نداریم”.

وی درادامه گلایه اش توضیح داد: اتفاقا یکی دونفر از خود پرستار و پزشک ها نه تنها به ما بلکه به تعداد دیگری از همراهان بیماران سالمند همین حرف را می زدند. وقتی می پرسیدیم” این تخت های خالی برای چیست؟” جواب می دادند” برای بستری کرونایی های جوان، چون به ما هم دستور داده اند الویت با سرمایه های جوان کشوراست و باید حفظ شوند”…

بدون شک اینکه چه اندازه موضوع عملا صحت دارد یا خیرنیازمند تحقیقات میدانی نامحسوس در بیمارستان های دانشگاهی است. هرچند همه روزه اخبار مردمی و ویدیوی نمونه های تقریبا مشابه این مورد مبنی بر کمبود تخت و انتظارهای چند روزه برای بستری در مراکز درمانی دولتی سایر شهرها در حال انتشار است.

به هرترتیب مساله را بلافاصله ابتدا از طریق معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که براساس وظیفه سازمانی مسئول نظارت بر روند درمان را به عهده دارد پیگیر شدیم. متاسفانه به رغم تماس های مکرر و ارسال چند پیامک و اعلام فوری بودن موضوع مصاحبه، به جز ” بعدا تماس بگیرید” پاسخی دریافت نشد.

دراصفهان کمبودی برای پذیرش و بستری کرونایی ها نداریم

پس از عدم پاسخگویی این مقام مسئول به سراغ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفتیم تا هرچه سریعتر صحت و سقم موضوع مشخص و از گسترش بیشتر شایعه “بستری کرونایی برحسب سن و سال بیمار” جلوگیری گردد.

آرش نجیمی پس از شنیدن گلایه مذکور مردمی، این شایعه را قویا تکذیب کرد و گفت: چنین موضوعی اصلا صحت ندارد.

او ادامه داد: هم اکنون در سطح شهر اصفهان حدود ۶۰۰ تخت icu داریم و هر بیماری که به این تخت ها نیاز داشته باشد قطعا در اختیارش قرار می گیرد. حتی اگرظرفیت icu بیمارستان های امین یا خورشید هم تکمیل باشد، به راحتی ستاد هدایت تخت در سایر بیمارستان ها اختصاص می دهد و بیمار منتقل می شود.

نجیمی با بیان اینکه”بستری بیمارستان و استفاده از icu الویت بندی سنی ندارد” اظهار داشت: هر کدام از همکاران پزشک که دستور بستری بیمار را می دهند فقط به شرایط و نیاز بیمار توجه می کنند و اصلا این بحث وجود ندارد و هیچ کس نمی تواند به همکاران ما بگوید الویت بندی سنی کنید.
هنوز وضعیتمان به این حد نرسیده که نیاز به الویت بندی باشد

پس از آن به سراغ محسن مصلحی قائم مقام سازمان نظام پزشکی اصفهان نیز رفتیم. وی در توضیحات بیشتری راجع این شایعه نیز گفت: معاون درمان می گوید “دراستان ۵۰۰ تخت ICU داریم که هیچ وقت ۲۰۰ تای آن هم پر نشده است”. بنابراین هنوز وضعیتمان به آن حد نرسیده که چنین تصمیماتی گرفته شود و به الویت بندی نیاز داشته باشیم.

به هیچ وجه تبعیض قائل شدن در بهره مندی از خدمات بهداشت و درمانی کرونا پذیرفتنی نیست

وی این موضوع را نیز مورد اشاره قرار داد که: بنا به مباحث قانونی، فرهنگی و باورهای دینی و از نظر وجود امکانات به هیچ وجه تبعیض قائل شدن برای گروههای سنی در بهره مندی از خدمات بهداشت و درمانی کرونا پذیرفتنی نیست و چنین اتفاقی هم در هیچ کدام از بیمارستان هایمان رخ نمی دهد.

مصلحی یاد آور شد: البته ما نمی گوییم اوضاع ما درمقابله با کرونا خوب است و خودمان هم اتفاقا گله مندیم که باید بهتر عمل می کردیم تا پیشگیری بهتری نیز اتفاق می افتاد و بار کمتری به حوزه درمان منتقل می شد منتهی اوضاع تحت کنترل است و پتانسیل های مراکز درمانی ما اکنون درحدی است که همه مبتلایان را می توانند پذیرش کنند.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی اصفهان درادامه گفتگویش با ما برای شفافیت هرچه بیشتر موضوع توضیح داد: شهر اصفهان حدود ۸۶۰ نفر مبتلا به کوئید ۱۹ بستری دارد و از این تعداد حدود ۱۸۶ نفرشان در ای سی یو بستری هستند.

در صورتی که ظرفیت بخش های بستری و آی سی یو هایمان تا ۵۰۰ نفر هم پیش بینی شده است. بنابراین نه تنها در پذیرش سنین مختلف بلکه اقوام مختلف، بیمار خارجی و بیمار ایرانی هیچ تبعیضی نداریم. حتی اگر خدایی نکرده چنین اتفاقی هم بیفتد و چنین تبعیضی را ببینیم و مردم گزارش دهند، یقینا قوانین انتظامی ما درحوزه نظام پزشکی به هیچ وجه نمی پذیرد که یک فرد به دلیل سنش مورد توجه قرار نگیرد و عارضه ای برایش رخ دهد و فوت کند. بنابراین آن پزشک معالج به شدت تنبیه خواهد شد.

در حال حاضر بهانه عدم امکانات نداریم

محسن مصلحی با تاکید براینکه ” در حال حاضر بهانه عدم امکانات نداریم و می توانیم تعداد پذیرش و بستریمان را با تعداد ترخیصی هایمان هماهنگ کنیم” خاطرنشان کرد: اصلا چنین چیزی نیست که گفته شود “الویت با کرونایی جوانتر است، الویت با سرمایه های جوان کشور است و بیمار سالمند کرونایی نمی تواند برود آی سی یو، و دستگاه و تخت نداریم”.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی اصفهان در پایان این موضوع را نیز یادآور شد که: البته داشتن ظرفیت کافی دلیلی برای سهل انگاری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه نیست. از طرفی هم به هیچ وجه چنین تبعیضاتی درمواجه با بیماران کرونایی اتفاق نمی افتد و اگر همشهریان چنین موردی را دیدند حتما به معاونت درمان دانشگاه اطلاع بدهند. معاونت درمان مسئولیت نظارت بر پروسه های درمانی را دارد.