آمار سقط های غیرقانونی درکشور فاجعه آمیز است

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان: آمار سقط های غیرقانونی درکشور فاجعه آمیز است.
نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی: سقط های قانونی به نفع جامعه است.

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان:

آمار سقط های غیرقانونی درکشور فاجعه آمیز است.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی:

سقط های قانونی به نفع جامعه است.

در ایران روزانه  ۲هزار سقط غیر قانونی جنین انسان یعنی سالانه ۶۰۰ هزار قتل عمد انجام می شود که آمار بسیار بالایی است. این آمار را کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان خانواده به نقل از معاون وزیر بهداشت کشورمان اعلام کرده است.

او گفته است” موضوع سقط‌های غیرقانونی در کشور فاجعه آمیز است و قوه قضائیه به این موضوع وارد شده است. طبق قانون مجازات سقط عمدی ۳ تا ۵ سال حبس و پرداخت دیه است و حتی در صورت تأیید عدم وجود مشکل در فرزند و عمدی بودن سقط امکان قصاص نیز وجود دارد”.

خزعلی از مطبوعات نیز خواسته است، این قوانین را نشر دهند تا مردم با اطلاع از مجازات‌ها دست به این امر نزنند. وی همچنین پول های دریافتی بابت انجام سقط زیرزمینی را بسیار ناچیز خوانده و اظهار داشته” متأسفانه در حال حاضر پزشکان با رقمی معادل ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان اقدام به سقط می‌کنند و وضعیت زن را به مرحله مرگ، بستری در بیمارستان یا بروز عوامل فراوان می‌رسانند”.

مراکز غیرقانونی متعدد سقط

او با اشاره به وجود مراکز غیرقانونی متعدد سقط دراقصی نقاط کشور اعلام کرده است” طی بررسی‌هایی که انجام دادیم فقط ۱۱ مرکز درکرج که اقدام به سقط غیرقانونی می‌کردند یافتیم که با کمک قوه قضائیه با آنها مقابله شد و موضوع از بعد اقتصادی و قضائی در حال پیگیری می باشد”.

این مقام مسئول اما درباره چرایی افزایش این نوع سقط درکشور توضیحی نداده است. موضوعی که اتفاقا به دوراز تعصبات غیرضروری، نیازمند کالبد شکافی،آسیب شناسی و سپس فرهنگ سازی صحیح می باشد.

آسیب های اجتماعی و اقتصادی از مهمترین علل سقط

سید محمد پاکمهرنائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی درگفتگو با ما در این باره، ضمن مذموم دانستن پدیده سقط گفت: این یک واقعیت تلخ است که بگوئیم افزایش آسیب های اجتماعی از مهمترین دلایل سقط های زیرزمینی در کشورمان است. یعنی کانون خانواده هایمان آنطور که باید محکم نیست. از طرفی آمار طلاق های عاطفی و متارکه ها نیز باید به حداقل برسد.

وی ادامه داد: علاوه براین سن ازدواج، اشتغال، وضعیت اقتصادی و درآمد خانواده ها همچنین اخلاق و عرف، همه این ها باعث انجام سقط نیز می شود. بنابراین باید مبانی ایمانی و اعتقادی را درزوج های جوان تقویت کنیم. اگر ثبات ازدواج ها افزایش پیدا کند قطعا آمار سقط هم کمتر می شود.

سقط های قانونی

نائب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس یازدهم درادامه به سقط های قانونی نیز اشاره کرد و توضیح داد: اگرچه پدیده سقط مورد تائید نیست و مورد نکوهش می باشد با این حال سقط های قانونی داریم که به واسطه وجود اختلال و بیماری جنین مجوز سقطش صادر می گردد آن هم وقتی کمتر از ۱۸ هفته و ۶ روز باشد.

پاکمهر با بیان اینکه” این امراض لیست بلند بالایی دارد که در پزشکی قانونی موجود است” اضافه کرد: هنگامی که جنین از یک نوع معلولیتی برخوردار باشد که خانواده و جنین در آینده دچار مشکل می شوند آن وقت با تائیدیه خود پزشک قانونی طی انجام مراحلی و تشخیص نوع بیماری مثلا وجود اختلالات روانی منگولیسم سقط انجام می شود.

وی به این موضوع هم اشاره کرد که: سقط های قانونی به نفع جامعه و خانواده هاست. در حقیقت سقط های قانونی صلاح کار است. اگر انجام نشود و معلول به دنیا بیاید هم خودش زندگی راحتی ندارد هم خانواده اذیت می شود هم جامعه دچار مشکل می شود. به لحاظ شرعی هم چون کمتر از ۱۸هفته و ۶ روز است مشکلی ندارد.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سقط هایی که بعد از این مدت انجام می شود ولو اینکه معلولیت هم داشته باشد اما به لحاظ شرعی اجازه سقطش را نمی دهند. گاهی نیزممکن است خانواده ها دیرمتوجه معلولیت جنینشان شوند با این حال دست به یک سری اقداماتی برای سقط بزنند.

دریاوفایی

روزنامه دو زبانه اخبار اصفهان