آلزایمر، زخم کاری مرور خاطرات تلخ

فرزانه مستاجران همه ی ما  خاطره های تلخ و شیرین بسیاری در زندگی داریم که  برخودمان با این خاطره ها متفاوت است. برخی دوست داریم در لحظه زندگی کنیم و اصلا کاری به گذشته نداریم. بعضی ها سعی می کنند با ثبت خاطرات شیرنشان همیشه به یاد لحظات خوب زندگی باشند و البته در لحظه […]

فرزانه مستاجران

همه ی ما  خاطره های تلخ و شیرین بسیاری در زندگی داریم که  برخودمان با این خاطره ها متفاوت است. برخی دوست داریم در لحظه زندگی کنیم و اصلا کاری به گذشته نداریم. بعضی ها سعی می کنند با ثبت خاطرات شیرنشان همیشه به یاد لحظات خوب زندگی باشند و البته در لحظه لذت چندانی از آن نمی برند و اما دست سومی هم وجود دارند که مدام خاطرات تلخ را مرور می کنند و هنوز نتوانسته اند زخم های کاری گذشته را فراموش کنند. دسته سوم برخی مواقع آرزو میکنند که ای کاش فراموشی میگرفتیم و دیگر یادمان نمی آمد چه بر سرمان گذشته است اما آنها نمی دانند فراموشی یا همان آلزایمر تمام خاطرات امروز و حتی فردا را با خود می برد.

امروز روز جهانی آلزایمر است.بیماری آلزایمر یک اختلال پیشرونده‌‌ی عصبی است که موجب می‌شود سلول‌های مغز به مرور زمان از بین بروند و باعث ایجاد مشکلاتی در حافظه، تفکر و رفتار بیمار می‌شود. زوال عقل به شرایطی گفته می‌شود که بیمار توانایی انجام امور روزمره را نداشته باشد و آلزایمر یکی از بزرگترین دلایل این شرایط است.

در ایران موضوع تکریم سالمندان بسیار حائز اهمیت و جزو اصول فرهنگی مردم است. اصلاح سبک زندگی، رعایت نکات تغذیه ای و تلاش بر حفظ سلامت روان از عوامل موثر در کاهش ریسک ابتلا به بیماری آزایمر  هستند. اما متاسفانه در کشور ما توجه چندانی به آن نمی شود و تنها تبلیغی که هر روز در رسانه ها ی مختلف وجود دارد تکریم سالمندان است در حالی که اگر شرایط زندگی برای افراد در طول دوران جوانی و میانسالی به خوبی محیا شود  با سبک زندگی درست ، تغذیه سالم  و تلاش بر حفظ سلامت روان افراد میتوان از مشکلات دوران کهنسالی کم کرد و بر کیفیت زندگی آنها افزود.

سالانه حدود ۱۰ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند که سهم بیشتر آن را سالمندان تشکیل می‌دهند. بر طبق آمار هر ۳ ثانیه در جهان یک نفر به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شود و این آمار تا سال ۲۰۳۰ میلادی ممکن است به عدد ۶۵ میلیون نفر در جهان افزایش پیدا کند.

برای بیماری آلزایمر درمان قطعی وجود ندارد اما برخی از داروها اثر پیشگیرانه دارد و موجب کاهش علائم و پیشرفت این بیماری می‌شود. ضمن اینکه کارهایی هم چون ورزش و انجام حرکات جسمانی، رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان و خوراکی‌های ضدالتهابی،  معاشرت با دیگران،  ورزش مغز،  نوشیدن مایعات به اندازه کافی و خوردن غذای سالم و مفید میتواند خطر ابتلا به بیماری آزایمر را کاهش دهد. مغز به سوخت نیاز دارد و برای این منظور مصرف چربی‌های سالم، میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها و ویتامین‌های کافی و مواد معدنی ضروری است. مصرف زیاد کربوهیدرات‌های پیچیده، غذاهای فرآوری شده و شکر، تولید سموم را در بدن تحریک می‌کند و این سموم می‌تواند منجر به التهاب، ایجاد پلاک در مغز شده و در نتیجه عملکرد شناختی اختلال ایجاد کنند. باید توجه کنیم این تأثیرات نه فقط سالمندان بلکه برای افراد در تمام سنین صدق می‌کند.

    مختل شدن زندگی روزمره در نتیجه از دست دادن حافظه، مواجه شدن با چالش‌هایی در برنامه‌ریزی و حل مشکلات، دشواری در انجام کارهای عادی، اختلالات زبان گفتاری و نوشتاری،  سردرگمی مکانی و زمانی، مشکلات ادراک دیداری و ارتباطات فضایی، ضعف یا کاهش قضاوت، کناره‌گیری از فعالیت‌های کاری و اجتماعی، تغییرات در حالات، رفتار و شخصیت، گم کردن اشیا و فراموشی،بیماری آلزایمر در سالمندان تنها قسمتی از مشکلات یک فرد مبتلا به آزایمر است پس تا دیر نشده خودتان خاطرات تلخ را کنار بگذارید و با تغییر سبک زندگیتان از مواجه شدن با این شرایط دوری کنید.