همه نهادها در زمینه فرهنگ قرآنی کنشگر باشند

همه نهادها باید ایفای نقش خود در زمینه موضوعات فرهنگی و به ویژه قرآنی را در اولویت قرار دهند و همه بخش‌های مجری نیز تعامل با سایر کنشگران این عرصه را در حد عالی به عنوان یک کنشگر و نه صرفا یک حامی و مشارکت‌کننده مدنظر داشته باشند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: همه بخش‌های مجری باید تعامل با سایر کنشگران در حوزه فرهنگ قرآنی را به عنوان یک کنشگر و نه صرفا یک حامی و مشارکت‌کننده مدنظر داشته باشند.

به گزارش اخبار اصفهان از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، علی صالحی در حاشیه چهل‌وهفتمین مسابقات قرآن اوقاف استان اصفهان با اشاره به ضرورت برگزاری این رویداد قرآنی اظهار کرد: در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی که سنجه‌های کمی برای ارزیابی میزان تاثیر و موفقیت فعالیت‌ها و اقدامات به میزان کمتری وجود دارد و عمده فضا گفتمانی و کیفی است، نیازمند تعریف رویدادهای رقابتی هستیم تا میزان توسعه و گسترش آن مولفه فرهنگی در جامعه ارزیابی و برای نخبگان و فعالان آن ایجاد انگیزه شود.

وی افزود: همچنین با برگزاری رویدادهای رقابتی، فضایی برای بست و گسترش مفاهیم و موضوعات فرهنگی به بهانه این رقابت‌ها در جامعه ایجاد می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در حوزه مفاهیم و معارف دینی و قرآنی این ضرورت بیشتر احساس می‌شود تا ضمن ایجاد بستر رقابت برای فعالین این حوزه، زمینه‌ای برای آشنایی علاقه‌مندان با رسته‌های این حوزه فراهم شده و انگیزه ورود به این عرصه ایجاد شود.

وی اضافه کرد: همچنین استعدادهای توانمندی که خود می‌توانند منشا اثر و حرکت باشند از طریق این رویداد و رقابت‌ها شناسایی می‌شوند و ضمن ترویج و ارزیابی این گفتمان، می‌توانیم از ظرفیت این افراد توانمند هم تقدیر کرده و هم به صورت گسترده‌تری استفاده کرد.

صالحی با بیان اینکه مسابقات قرآنی باید به صورت سالانه برگزار شود، گفت: باید تلاش شود که چنین رویدادهایی با توسعه مشارکت‌کنندگان، سطح برگزاری، استفاده از بروزترین نگاه‌های دانشی و معرفتی و همچنین چهره‌های تاثیرگذار این عرصه برگزار شود؛ همچنین تنوع در رسته‌ها، امکان دیده شدن و رصد این رقابت‌ها در رسانه‌های جمعی و حضور افکار عمومی می‌تواند در ارتقا سطح آن کمک کند.

وی افزود: پیوستگی این رویداد و طی مراحل از سطوح پایین تا بالا و همچنین در نظر گرفتن نگاه ویژه به شرکت‌کنندگان و برگزیدگان رقابت‌ها به افزایش سطح کمی و کیفی سالانه این مسابقات کمک می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نتایج ارتقا سطح رویدادهای قرآنی در جامعه بیان کرد: خروجی ارتقا کیفی و کمی چنین رویدادها و رقابت‌هایی شناسایی نخبگان این حوزه، علاقه‌مند شدن جوانان و نوجوانان به ورود در این عرصه، تعمیق معرفت فعالان عرصه فرهنگی و قرآنی و تلاش بیشتر نسبت به این موضوع است.

وی ادامه داد: همچنین شناسایی و تربیت استعدادهای بهتر و قوی‌تری که هر کدام بتوانند پایه‌گذار تربیت قرآن‌آموزان و علاقه‌مندان به فرهنگ و معارف قرآن و اهل‌بیت باشند نیز از نتایج افزایش سطح کیفیت و همچنین استقبال از چنین رویدادهای قرآنی است.

صالحی با اشاره به وظیفه سایر نهادها در زمینه رویدادهای قرآنی تصریح کرد: همه نهادها در حوزه‌های شهری، استانی و ملی در موضوع فرهنگ به ویژه معارف قرآنی باید در کنار هم قرار بگیرند؛ جنس و ماهیت فرهنگ هم‌افزایی‌طلب است و کار کردن‌های جزیره‌ای و مجزا از سایر کنشگران و فعالان این عرصه موجب می‌شود که کیفیت و تاثیرگذاری لازم دیده نشود و با شکل‌گیری کارهای موازی، نقطه نهایی که ضریب تاثیر و انتقال پیام مثبت به جامعه است دچار تنزل شود.

وی افزود: همه نهادها باید ایفای نقش خود در زمینه موضوعات فرهنگی و به ویژه قرآنی را در اولویت قرار دهند و همه بخش‌های مجری نیز تعامل با سایر کنشگران این عرصه را در حد عالی به عنوان یک کنشگر و نه صرفا یک حامی و مشارکت‌کننده مدنظر داشته باشند.

سخنگوی شورای اسلامی اشهر اصفهان تاکید کرد: باید یک نقشه راه کاملا مشارکتی شکل گرفته و مجموعه‌ها براساس توانمندی‌ها و عرصه‌های قانونی خود کنار هم قرار بگیرند تا هر فعالیت قرآنی که با محوریت یک نهاد برگزار می‌شود، با حضور همه دستگاه‌ها باشد.

وی ادامه داد: در این صورت می‌توان از کارهای موازی با کیفیت پایین جلوگیری و ضریب نفوذ و تاثیر چنین رویدادهایی را افزایش داد تا خروجی خوبی از نظر کیفی و کمی داشته باشند.

صالحی تصریح کرد: برای این دوره از مسابقات استانی اداره‌کل اوقاف نیز آرزوی توفیق داریم و امیدواریم که شاهد رقابت خوبی با حضور پرشور و با کیفیت شرکت‌کنندگان باشیم و این مسابقات دستاوردهای خوبی برای اصفهان و ایران رقم بزند.

 

کمیته اطلاع‌رسانی چهل‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم استان اصفهان