سه ‌و‌ نیم برابر همه دولت‌های قبلی مطالبات تسویه شد

تا پیش از آغاز دولت سیزدهم، کل بدهی‌های پرداختی همه دولت‌ها به سازمان تأمین‌اجتماعی چیزی حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بود، اما با مساعدت رئیس‌جمهور شهید و مجلس انقلابی و دیگر دستگاه‌های مرتبط، در دوره کمتر از ۳ سال دولت سیزدهم، 3.5 برابر کل این مبلغ معادل ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تسویه شد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی توسعه پوشش بیمه‌ای را یکی از راهبردهای مورد توجه سازمان تأمین‌اجتماعی در دولت مردمی سیزدهم توصیف کرد و گفت: از ابتدای دوره جدید مدیریتی در سازمان تأمین‌اجتماعی تا امروز، حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید جذب این سازمان شده‌اند که بیش از یک میلیون نفر از این تعداد در قالب بیمه‌شده اجباری شاغل در کارگاه‌ها و مابقی در قالب بیمه‌های اختیاری تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفته‌اند.

به گزارش اخبار اصفهان به نقل از روابط‌ عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی؛ میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پنجمین روز از هفته تأمین‌اجتماعی در نشست خبری که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی پیرامون عملکرد این سازمان طی ۳۳ ماه گذشته، حمایت و مساعدت شهید حضرت آیت‌الله رئیسی در تحقق دستاوردهای سازمان تأمین‌اجتماعی در زمینه توسعه خدمات و غلبه بر چالش‌های برجای مانده از دوره‌های پیشین را بسیار مؤثر و مهم ارزیابی کرد.

موسوی گفت: تا پیش از آغاز دولت سیزدهم، کل بدهی‌های پرداختی همه دولت‌ها به سازمان تأمین‌اجتماعی چیزی حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بود، اما با مساعدت رئیس‌جمهور شهید و مجلس انقلابی و دیگر دستگاه‌های مرتبط، در دوره کمتر از ۳ سال دولت سیزدهم، ۳.۵ برابر کل این مبلغ معادل ۲۶۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تسویه شد. مقایسه این اعداد با حجم ریالی بدهی ایجادی در هر سال نیز نشان می‌دهد در دولت‌های قبلی حدود ۲۰ درصد بدهی‌های ایجاد شده سالانه؛ در همان سال تأدیه شده، اما این نسبت در دوره رئیس‌جمهور شهید به ۶۵ درصد رسید.
وی با اشاره به این‌که سازمان تأمین‌اجتماعی با حدود ۴۷ میلیون بیمه‌شده، یکی از اثرگذارترین مجموعه‌های کشور در حوزه خدمت‌رسانی و ایجاد امنیت و رفاه برای مردم است، گفت: پس از آغاز به کار دولت مردمی سیزدهم، حل چالش‌های اساسی کشور خصوصاً برخی مشکلات بزرگ مانند ناترازی‌های ایجاد شده در بخش‌های مختلف به‌ویژه در صندوق‌های بازنشستگی، مورد توجه جدی قرار گرفت.

موسوی افزود: در ابتدای دوره مدیریتی جدید، ماهانه حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان مستمری به بازنشستگان عزیز پرداخت می‌شد که از پیش از این دوره، به دلیل ناترازی منابع و کسری نقدینگی، برای انجام این تعهدات ماهانه بین ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان استقراض از نظام بانکی انجام می‌شد که مجموع این استقراض از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به حدود ۱۰۶ هزار میلیارد رسیده بود. اما امروز در پایان دولت مردمی سیزدهم مفتخریم عرض کنیم که ابتدای سال ۱۴۰۲ برای پرداخت مستمری ماهانه ۵۳ هزار میلیارد تومانی به بازنشستگان عزیز، حتی یک ریال از نظام بانکی استقراض نکرده‌ایم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه در دوره ریاست‌جمهوری شهید رئیسی، به جای پرداخت مطالبات از طریق واگذاری شرکت‌های زیان‌ده که در دولت‌های قبلی صورت می‌گرفت، سهام شرکت‌های بسیار خوب مانند پتروشیمی شازند، کشتیرانی و… به این سازمان منتقل شد، گفت: با تأدیه بی‌سابقه بدهی دولت در دولت سیزدهم؛ علاوه بر تسویه بدهی سازمان تأمین‌اجتماعی به نظام بانکی، بخشی از مبالغ حاصل از تأدیه بدهی دولت، به منظور آینده‌سازی در جهت تقویت یکی از زیرمجموعه‌های سازمان تامین‌اجتماعی بکار گرفته شد. افزایش سرمایه‌ بانک رفاه به مبلغ ۶۵ هزار میلیارد تومان که در تاریخ نظام بانکی کشور کم‌نظیر بود، شاخص کفایت سرمایه این بانک را که تا قبل از این عدد ۶ را نشان می‌داد، به عدد ۱۱ رساند تا صاحبان اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی بیش از پیش از منافع این مجموعه بزرگ اقتصادی بهره‌مند شوند.

موسوی افزود: درآمد حاصل از این پوشش بیمه‌ای جدید بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است که رشد بسیار قابل توجهی در حوزه درآمد‌های بیمه‌ای را نشان می‌دهد که از این بابت باید از یکایک همکاران‌مان در حوزه بیمه‌ای قدردانی کنیم. این اقدامات نشان می‌دهد که با تلاش مضاعف می‌توان آینده روشنی را برای سازمان تأمین‌اجتماعی رقم زد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به کنترل و مدیریت مصارف سازمان تأمین‌اجتماعی در دولت سیزدهم، گفت: ۱۰۶ هزار میلیارد بدهی بانکی سازمان تأمین‌اجتماعی که از دوره‌های قبل بر جای مانده بود، سالانه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه به سازمان تحمیل می‌کرد که با تسویه این اَبَربدهی، از آن زیان بزرگ سالانه جلوگیری شد. علاوه بر این پالایش بیمه‌های من‌غیرحق در حوزه‌های مختلف پرداخت مستمری، آثار مثبتی را در پایدارسازی منابع سازمان تأمین‌اجتماعی رقم زد و با استمرار این رویکرد و مراقبت همکاران خدوم سازمان تأمین‌اجتماعی، قطعاً این پایدارسازی با قدرت و قوت ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی توسعه خدمات غیرمستقیم را یکی دیگر از اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در دوره اخیر برشمرد و تصریح کرد: در درمان غیرمستقیم اقدماتی که باعث کاهش پرداخت از جیب مردم می‌شد در اولویت قرار گرفت. در این راستا نه تنها حتی یک قلم دارو در دولت سیزدهم از فهرست داروها حذف نشد، بلکه حدود ۲۰۰ قلم داروی جدید هم به فهرست داروهای تحت پوشش بیمه اضافه شد. همچنین پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی در حوزه ناباروری بر اساس تعرفه‌های دولتی، تأسیس صندوق بیماران خاص با همکاری وزارت بهداشت، ارائه خدمات درمانی رایگان برای افراد بالای ۶۵ سال در تمامی مراکز درمانی دولتی و ایجاد ۲۷۷ مرکز تخصصی پایش دیابت و فشارخون در مراکز ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی از اقداماتی بود که مورد توجه قرار گرفت و به نتیجه رسید.